Tuesday 1 September 2015

Cascading Style Sheets (CSS)

Cascading Style Sheets (CSS)

       Cascading Style Sheets (CSS) adalah bahasa lembaran gaya yang digunakan untuk menerangkan rupa dan format dokumen ditulis dalam bahasa markup. Walaupun yang paling sering digunakan untuk mengubah gaya laman web dan antara muka pengguna yang ditulis dalam HTML dan XHTML, bahasa yang boleh digunakan untuk apa-apa jenis dokumen XML, termasuk XML biasa, SVG dan Xul. Bersama-sama dengan HTML dan JavaScript, CSS adalah teknologi asas yang digunakan oleh kebanyakan laman web untuk mencipta halaman web secara visual yang menarik, antara muka pengguna untuk aplikasi web, dan antara muka pengguna untuk banyak aplikasi mudah alih.

       CSS direka terutamanya untuk membolehkan pemisahan kandungan dokumen daripada persembahan dokumen, termasuk unsur-unsur seperti susun atur, warna, dan fon. Pemisahan ini boleh meningkatkan akses kandungan, menyediakan lebih banyak fleksibiliti dan kawalan dalam spesifikasi ciri-ciri persembahan, membolehkan berbilang halaman HTML untuk berkongsi format dengan menentukan CSS yang berkenaan dalam fail Css yang berasingan, dan mengurangkan kerumitan dan pengulangan dalam kandungan struktur, seperti meja semantik tidak penting yang telah digunakan secara meluas untuk laman format sebelum rendering CSS konsisten boleh didapati dalam semua pelayar utama . CSS membolehkan untuk memisahkan arahan persembahan daripada kandungan HTML dalam fail atau gaya bahagian yang berasingan daripada fail HTML. Bagi setiap yang hampir sama unsur HTML, ia menyediakan satu senarai arahan pemformatan. Sebagai contoh, peraturan CSS mungkin menyatakan bahawa "semua menuju 1 elemen harus berani", meninggalkan tulen semantik HTML markup yang menegaskan "teks ini adalah tahap 1 tajuk" tanpa pemformatan kod seperti <bold> tag yang menunjukkan teks bagaimana sedemikian hendaklah dipaparkan.

       Ini pemisahan format dan kandungan menjadikan ia mungkin untuk mengemukakan halaman markup yang sama dalam gaya yang berbeza untuk kaedah persembahan yang berbeza, seperti pada skrin, di cetak, melalui suara (apabila dibacakan oleh pelayar atau skrin pembaca berdasarkan ucapan) dan berdasarkan braille, peranti sentuhan. Ia juga boleh digunakan untuk memaparkan laman web yang berbeza bergantung kepada saiz skrin atau peranti di mana ia dilihat. Walaupun pengarang halaman web biasanya Pautan ke fail CSS dalam fail markup, pembaca boleh menentukan lembaran gaya yang berbeza, seperti fail CSS yang disimpan pada komputer mereka sendiri, untuk mengatasi apa-apa yang penulis telah ditetapkan. Jika pengarang atau pembaca tidak mengaitkan dokumen itu kepada lembaran gaya, gaya lalai pelayar akan digunakan. Satu lagi kelebihan CSS adalah bahawa perubahan estetik reka bentuk grafik dokumen (atau beratus-ratus dokumen) boleh digunakan dengan cepat dan mudah, dengan mengedit beberapa baris dalam satu fail, dan bukannya melalui proses susah payah (dan dengan itu mahal) merangkak atas setiap baris dokumen demi baris, menukar markup.


       Spesifikasi CSS menerangkan skim keutamaan untuk menentukan gaya peraturan memohon jika lebih daripada satu peraturan perlawanan terhadap elemen tertentu. Dalam apa yang dipanggil lata, keutamaan (atau berat) dikira dan diberikan kepada kaedah-kaedah, supaya keputusan yang boleh diramal.

No comments:

Post a Comment