Wednesday 8 April 2015

Pengenalan Google (Muhammad Azlan)

Google merupakan sebuah syarikat multinasional Amerika yang pakar dalam perkhidmatan dan produk yang berkaitan dengan Internet. Ini termasuk teknologi dalam talian pengiklanan, carian, pengkomputeran awan, dan perisian.Sebahagian besar keuntungan yang diperolehi daripada AdWords,perkhidmatan pengiklanan dalam talian yang meletakkan iklan tepi senarai keputusan carian.

Google diasaskan oleh Larry Page dan Sergey Brin ketika mereka berada Ph.D. pelajar di Universiti Stanford. Bersama-sama mereka memiliki kira-kira 14 peratus daripada sahamnya tetapi mengawal 56 peratus daripada pemegang saham kuasa mengundi melalui supervoting saham. Mereka diperbadankan Google sebagai sebuah syarikat persendirian pada 4 September, 1998. Satu tawaran awam permulaan diikuti pada 19 Ogos, 2004. kenyataan Misinya dari awal lagi adalah "untuk mengatur maklumat dunia dan menjadikannya boleh diakses secara universal dan berguna,"dan slogan tidak rasmi yang telah "Jangan jahat." Pada tahun 2004, Google berpindah ke ibu pejabat barunya di Mountain View, California, digelar Googleplex.

Pertumbuhan pesat sejak penubuhannya telah mencetus beberapa siri produk, pengambilalihan dan perkongsian luar enjin carian utama Google. Ia menawarkan perisian produktiviti talian termasuk e-mel (Gmail), perkhidmatan penyimpanan awan (Google Drive), sebuah suite pejabat (Google Docs) dan perkhidmatan rangkaian sosial (Google+). Produk Desktop termasuk permohonan untuk menyemak imbas web, penganjur dan penyuntingan foto, dan mesej segera. Syarikat itu membawa pembangunan sistem Android mudah alih operasi dan Chrome OS pelayar sahaja untuk netbook yang dikenali sebagai Chromebook. Google telah bergerak semakin ke dalam perkakasan komunikasi: rakan kongsi dengan pengeluar utama elektronik dalam pengeluaran "kos rendah yang berkualiti tinggi" itu peranti Nexus dan diambil alih Motorola Mobility pada Mei 2012. Pada tahun 2012, satu infrastruktur gentian optik telah dipasang di Kansas City untuk memudahkan perkhidmatan jalur lebar Google Fiber.

No comments:

Post a Comment