Wednesday 8 April 2015

Pengenalan Instagram (Nur Hazirah)

Instagram adalah mudah alih foto-perkongsian dalam talian, perkongsian video dan perkhidmatan rangkaian sosial yang membolehkan pengguna untuk mengambil gambar dan video, dan berkongsi mereka pada pelbagai platform rangkaian sosial, seperti Facebook, Twitter, Tumblr dan Flickr.  Satu ciri yang tersendiri ialah ia membataskan foto ke bentuk persegi, sama seperti Kodak Instamatic dan Polaroid imej, dalam Berbeza dengan 4: 3 nisbah aspek yang biasa digunakan oleh kamera peranti mudah alih. Pengguna juga boleh menggunakan penapis digital kepada imej mereka. Tempoh maksimum untuk video Instagram adalah 15 saat.

Instagram telah dicipta oleh Kevin Systrom dan Mike Krieger, dan dilancarkan pada bulan Oktober 2010. Perkhidmatan ini dengan cepat mendapatkan populariti, dengan lebih 100 juta pengguna aktif pada April 2012 dan lebih 300 juta pada Disember 2014.Instagram diedarkan melalui Apple App Store, Google Play dan Windows Store Telefon.Sokongan untuk aplikasi yang boleh didapati untuk iPhone, iPad, iPod Touch, dan telefon bimbit Android, manakala pihak ketiga aplikasi Instagram disediakan untuk Blackberry 10 dan Nokia-Symbian Peranti.

Perkhidmatan ini telah dibeli oleh Facebook pada bulan April 2012 untuk kira-kira AS $ 1 bilion dalam bentuk wang tunai dan saham. Pada tahun 2013, Instagram meningkat sebanyak 23%, manakala Facebook, sebagai syarikat induk, hanya meningkat sebanyak 3%.

No comments:

Post a Comment